Ammatillinen raportti


1.      Johdanto



Raporttini aiheet ovat työssäoppiminen Viialan Kotileipomossa ja toimiminen opiskelijaravintola Sebastianissa.

Niissä kiinnostavat tehtävien ja tapahtumien monipuolisuus. Tämä blogi käsittelee myös työssäoppimistani. Tavoitteeni on saada tämä valmiiksi kunnolla ja huolella tekemällä. Tähän voin hyödyntää taitojani TVT tunneilla, luovuutta ja kirjoitustaitoa.


2. Viialan Kotileipomo Oy

Yleistä

Työntekijöitä siellä on noin 14, jotka toimivat leipomon sisällä. Leipomo sijaitsee Viialassa Syrjätiellä, vanhan nahkatehtaan kupeessa.

Aloitin työssäoppimiseni Viialan Leipomossa 24.10.2017 Kopposen Iitun kanssa ja se päättyi 10.1.2017. Oppimisympäristöni siellä oli hyvin antelias, pääsin tekemään hommia joka puolella leipomoa ja myös myymälässä Viialan keskustassa.

Työtehtäviini kuului mm. Leivosten teko wienerpöydässä, pakasteiden otto, sähköisten tilausten otto, pakkaaminen, siivous, pitkojen teko, kala- ja lihakakkujen teko.

Wienerpöydän periaatteet olivat nopeus ja ammattiosaaminen, sillä minun piti tietää miltä ja miten kukin tuote näyttäisi ja miten se kuului tehdä. Opin tekemään wienermunkkeja, nakki- ja lihapiirakoita, lihapasteijoita, pitkä- ja vaniljawienereitä, hevosenkenkiä, mustikkaleivoksia, kaneli-ja joulupitkoja, neliö wienereitä sekä munapasteijoita. En edes muista kaikkia tekemiäni tuotteita koska niitä oli niin runsaasti. Joulun aikaan taittelin paljon joulutorttuja ja sokerittomia wienereitä.

Pakasteiden otossa hain aamu päivälllä päivän tuotteet pakasteesta, jotka oli tehty valmiiksi edellisinä päivinä. Puuttuvat tuotteet merkattiin listaan ja ylimääräiset myös. Inhosin sitä koska siellä kylmässä pakastimessa saattoi mennä jopa 20min. Tein myös tuotteita pakastimeen, kuten joulutähtiä ja omenaleivoksia.

3. Toimiminen ravintola Sebastianissa

3.1 Asiakkaat

Toiminta asiakkaiden aikana on haastavaa ja kiireellistä. Tarjoilijana pitää ottaa kokoajan huomioon asiakkaat ja heidän toiveensa ja palvella parhaalla tavalla. Tilausten ottaminen on helppoa mutta kaikki muu sen mukana tuleva palvelu ja miellyttäminen on haasteellista vähällä kokemuksella. Kokkina oleminen on paljon helpompaa, kun ei ole ihmiskontaktia asiakkaiden kanssa. Myös laskutus ja hyvät käytöstavat ovat suuri osa Sebastianin päivärytmiä. 

Tarkoman (2015, 299) mukaan hyvään asiakaspalveluun kuuluu korrekti kielenkäyttö, hyvät tavat ja ennen kaikkea asiakkaan tarpeiden huomioon ottaminen. Asiakasta kuunnellaan, kysymyksiin vastataan ja sopimuksista pidetään kiinni.

3.2 Alkutyöt

Ilman esivalmistelua työnteko olisi todella hankalaa ravintolapäivänä, koska muutamassa tunnissa ei kerkeä tekemään salaattibuffaa ja kaikkea muuta asiakkaiden lisäksi. Esivalmistelussa katsotaan, että kaikki on valmiina seuraavan päivän ravintolaa varten. Silloin on aikaa säätää lasien, ruokailuvälineiden ja kattausten kanssa. Valmistautuminen on iso osa onnistumista. 

3.3 Ryhmät

Yhteishenki esivalmistelun ja Sebastianin aikana on korvaamatonta. Asiat saadaan nopeammin ja paremmin valmiiksi ryhmässä, kuin yksin. Yhteishenki tukee onnistumista ja asioiden valmistumista parhailla mahdollisuuksilla. 


Kuva 1. Kakku (Heikkilä 2017)

4. Tiistai 14.2 Ystävänpäivä lounas

4.1 Ystävänpäivä 14.2.

Saavuin tiistaina kouluun vasta n. klo 11, joten jäin pois alku valmisteluista. Keittiöllä sitten sain heti homman laittaa pizzan uuniin ajoissa, joka syötäisiin oman luokan kesken. Keittiöllä oli kiirettä aluksi ja ei jäänyt paljoa aikaa kuin siivoamiseen ja kananmunien kuorimiseen.

Kun kiire keittiöllä hellitti, niin alettiin pestä lattiaa kolmen opiskelijan voimin. Siivoamisen jälkeen tiskattiin ravintolasta tulleita astioita ja siivottiin tasoja valmiiksi, että päästäisiin nopeasti ravintolan jälkeen kotiin. Pakattiin tuotteita, jotka olivat valmiiksi jäähtyneet jäähykaapissa.

Oma ruokamme oli pala pizzaa, salaattia, janssoninkiusausta ja jälkipalaksi kakunpala (kuva 1). Mielestäni ruoka oli hyvää ja suoriuduttiin tehtävistämme hyvin jokainen. Eli siis taas yksi onnistunut keittiöpäivä! Kuvia en ehtinyt ottamaan koska aikataulu oli hyvin tiukka, eikä sitä lopuksi edes muistanut, kun oli kiire vaihtamaan vaatteita ja bussille.

4.2 Lisää Sebastiania

Tiistaina 21.2. meillä oli ravintola päivä Sebastianissa. Keitin riisiä ja autoin muita,
Lopuksi oli siivoamista, mutta koska hommia oli niin vähän, niin aika meni hitaasti.

Sinä päivänä asiakkaitakaan ei ollut paljoa, vaikka salaattibuffa oli hyvin kattava. Silloin tarjoiltiin myös kolmensuklaankakku ja linssi-tomaattikeittoa.

4.3 Valmistelut Sebastianissa

Maanantaina 3.3. meillä oli misa päivä eli esivalmisteltiin katetta ja ruokia. Sain työkseni kattaa ja tehdä jälkiruokaa, eli karpalokiisseliä. Kattamisen aluksi jouduimme etsimään riittävästi oikeanlaisia ruokailuvälineitä, laseja, pöytäliinoja ja astioita. Käytimme aseet ja lasit pesussa, jonka jälkeen kiillotimme ne valmiiksi seuraavaa päivää varten. Saimme tehtäväksi kattaa oikealla tavalla jokaisen ruokalajin mukaan.

Kun pöytä oli melkein valmiiksi katettu, pääsimme kotiin, joten päivä oli helppo.

4.4 Päivä Sebastianissa

Tiistaina 4.3. oli sitten oikea Sebastian päivä. Aamu alkoi katteen tarkistuksella, jonka jälkeen emme ehtineet tekemään jälkiruokaa, joten toinen oppilas teki sen puolestamme. Minun piti olla kassalla ja siksi jouduin jättämään katteen viimeistelyn pois aikataulusta koska piti tutustua kassaan ja sen toimintaan.

Ravintola aukesi ja ihmisiä oli vähän, onneksi koska en oikein hallinnut kassaa ensin. Lopuksi kaikki meni hyvin ja ihmisiä oli harvakseen, joten oli helppoa totutella kassaan. Mielestäni se oli hieman tylsää, koska aikaa oli niin paljon vain istuttavaksi, että kerkesi tulla tylsää. Lähinnä piirtelin ja rasvasi käsiäni.

Kassan laskeminen oli helppoa, mutta puuttui 10e, koska tuli sähläystä loppukiireessä. Muuten ravintola päivä oli kiva ja saimme syödä taas salaatti buffettia, joka oli aivan loistava.


5. Toimiminen opiskelijaravintolassa (suurkeittiö)

5.1 Suuriksen jakelu

Suurkeittiöllä jakelussa toimiminen vaatii tiivistä ryhmähenkeä. Jakelussa mm. Vahditaan ruuan kulutusta, putsataan tasoja ja jaetaan jälkiruokia. Jakelussa jakaudutaan joko lämpimän tai kylmän ruoan puolelle. Lämpimän ruoan puolella tarkastellaan tasojen siisteyttä ja katsotaan milloin pakit pitää vaihtaa. Kylmän ruoan puolella vahditaan salaatteja, maitoja, leipiä ja pidetään tasojen siisteys yllä. 

5.2 Opettajien ruokailu

Kabinetti, eli opettajien ruokailuhuone. Kabinetin hoitaja tarkistaa aamulla, että laseja, tarjottimia, ruokaluvälineitä ja kahvikuppeja on tarpeeksi. Myös lämpöhaude, lautastenlämmitin ja kylmähaude pitää laittaa päälle. Kabinetissa käydään ruokailun aikana monesti tarkistamassa tasojen siisteys ja ruoan riittävyys. 

5.3 Ruoanvalmistus suuriksella

Ruoanvalmistuksessa ollaan kokkina, salaatissa ja dieetissä. Kokkina tehdään päivän ruokaa muiden keittäjien kanssa. Esim. Tehdään kastikkeita, laitetaan kasviksia paineeseen ja keitetään perunoita. Kokkina siivous on iso osa päivän kulkua, koska siisteydestä pidetään hyvää huolta. Ruokia maistellaan ja maustetaan tarpeiden mukaan paremmiksi. Myös oikean määrän tarkkailu on tärkeää. 

5.4 Opiskelijoiden ruokailu 

Ruokailussa on helppoa olla osallisena, koska ihmiset tietävät miten toimia. Muutaman kerran päivässä opiskelija saattaa kysyä onko tietty ruoka laktoositonta ja mitä se sisältää. 

Mielestäni olen suoriutunut jokaisesta tehtävästä hyvin ja olen saanut kaikki tehtyä. 

Olen oppinut paljon hygieniasta ja siitä, miten kaikkia laitteita käytetään. Olemalla aktiivinen ja ahkera pärjää mistä tehtävästä vain. Itse tekeminen vaikuttaa oppimiseen paremmin, kuin lukemalla tekstistä.  

6. Sebastian

6.1 Normaali keittiöpäivä

Eilen 15.9. opetuskeittiöllä oli teemana Afrikka. Teimme ja söimme afrikkalaiseen tapaan, eli ilman ruokailuvälineitä. Ruokana oli mannaryynikakkua ilman mausteita, riisiä ja broileria. Jokainen sai ottaa lusikalla palan mannakakusta ja muutaman palan broileria riisin kera. Jälkiruoaksi oli öljyssä ja rasvassa paistettuja munkkeja sekä minttuhunajateetä.

Itse tein myyntiin kaksi toscakakkua, mielestäni ne onnistuivat hyvin, vaikka täyte hieman valui keskeltä reunoille. Toscakakun tekeminen on yksinkertaista, jos osaa lukea ohjetta oikealla tavalla. En osallistunut ruoan tekemiseen sen enempää.

Eilen emme pesseet lattiaa ollenkaan vaan lakaisimme sen ja kerättiin roskat. Loppusiivous oli nopea ja vaivaton. Tein paljon hommia tiskissä ja se oli ihan mukavaa.

Päivä meni hyvin vaikka, ruoka olikin hieman outoa ja pahaa. Teekin jäähtyi matkalla, mutta se meni nopeasti ohi, niin kaikki oli kunnossa.

6.2 Viikon työt

Maanantai 20.10.
Maanantaina en ollut keittiöllä, kävin vain englannin tunneilla ja teoriatunnilla.

Keskiviikko 22.10.
Eilen meillä oli teemana Venäjä. Ruokana oli stroganoffia, riisiä, ohraa, lisäkesalaatti ja jälkiruokana karpalokiisseliä.

Tein stroganoffia eli naudanlihasuikaleet, sienet, sipulit, suolakurkut ja mausteet haudutettiin keskenään. Tekeminen oli helppoa mutta haudutusta oli niin kauan, että jäi paljon aikaa oleskeluun,

Ruoka oli ihan hyvää, mutta karpalokiisseli oli niin hapanta ja kirpeää ettei se maistunut.

Keittiöllä tehtiin myös blinejä, joita söimme alkupaloiksi. Muutamat tekivät laskiais- ja voipullia myyntiin.

7. Pohdinta

Opin kurssien aikana tekemään raportin ja vakioasettelun äidinkielenkursseilla. Tavoitteeseen pääsin mielestäni paremmin kuin odotin, sillä motivaatio ja osaaminen näin tarkkaan tehtävään ei ollut usein mukana. 
Lähteet

Heikkilä, Jasmin 2017. Valokuva. Opiskelija. Valkeakoski.  
Tarkoma, Elise 2015. Tehtävänä äidinkieli. 8., uudistettu painos. Helsinki: Sanoma Pro Oy.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti